АМБИЈЕНТАЛНО УЧЕЊЕ – ЧАС НАРОДНЕ ТРАДИЦИЈЕ У ЈОКАНОВИЋА КУЋИ

sl1ml

Ученици II4 са својом учитељицом посетили су Јокановића кућу, етнографски споменик културе у нашем граду, у коме су реализовали час народне традиције. Систематизација наставне теме „Кућа“ била је прилика да се ученици у овом дивном амбијенту подсете свих садржаја у вези са кућом, од начина изградње куће, њене опремљености, различитих начина становања, избора места за градњу куће, начина градње, делова куће, мајстора зидара, обичаја приликом усељења у нову кућу, до различитих типова куће.

 

Јокановића кућа, једна од најстаријих кућа у Ужицу, пример је градске куће крајем XIX века. Музејска поставка приказује трансформацију Ужица од оријенталне у српску варош, која има претензије да прихвати европске утицаје који су захватили Србију после ослобођења од Турака.

 

ambuc1ambuc2

 

 Анђела Брковић, кустос Народног музеја, показала нам је три амбијенталне целине и пружила основне информације о њима:

– оријенталну собу (приказује становање Ужичана у XIX веку);

– девојачку собу (представља почетак новог времена, када се код српских трговаца и занатлија јавила потреба за лепшим и удобнијим становима) и

– салон (настојање богатих људи да покажу своје богатство и жељу за луксузнијим живљењем).  

 

 sl4 sl5

       Амбијентално учење омогућило је да ученици у адекватном простору исте ствари сагледају са различитих аспеката, радост откривања, развој интелектуалних способности и стицање трајнијих знања.

Марина Лазић

 

Стручно усавршавање : НАРОДНА ТРАДИЦИЈА У ПРАКСИ

" АКО ЈЕДАН НАРОД ЖЕЛИ БУДУЋНОСТ, ТРЕБА ДА ПАМТИ СВОЈУ ПРОШЛОСТ, ДА ЧУВА КОРЕНЕ И НЕГУЈЕ ТРАДИЦИЈУ."

Семинару су присуствовали учитељи и васпитачи наше школе.                                    

Колегиница Миланка Павловић је приказала пуно примера добре праксе.

20160327 135713

 Део тема и активности:

О изборном наставном предмету НАРОДНА ТРАДИЦИЈА/ Елементарно проучавање народне традиције у предшколском узрасту

  • Где и како  можемо реализовати садржаје  НАРОДНЕ ТРАДИЦИЈЕ

Начин обраде садржаја из народне традиције

Обичаји (Врбица,  Бадњи дан, славе, прела..), представе„Васкршња прича“ и други примери тимског рада;

Садржаји о народним умотворинама са предшколцома и  од 1. до 8. разреда

Драмска секција, хоризонтално и вертикално повезивање садржаја

Изучавајући народну традицију до боље сарадње са локалним окружењем

Од идеје до акције (израда предлога акције)

20160327 14302720160327 134525 20160327 134447

 

Сарадња са Народном библиотеком Ужице

Поводом обележавања 160 година од почетка рада Народне библиотеке Ужице и 50 година од оснивања одељења за децу, а у циљу промовисањачитања и писања, у библиотеци су организоване радионице за ученике првог разреда.

У периоду од 15 - 18. марта 2016. године ученици првог разреда наше школе и ученици петог разреда Одељења за ученике са потребом за додатну образовну подршку учествовали су у радионици под називом ЗАШТО ЈЕ ВАЖНО ЧИТАТИ КЊИГЕ. 

Библиотекарка Ратка Митровић је на занимљив начин водила ученике кроз свет књига. Лагано им је откривала зашто књиге постоје и зашто их је добро читати. Занимљивим питањима их је подстицала да причају о слободи, игри, дружењу, одрастању,...Малени ђаци су је слушали веома пажљиво и са одушевљењем учествовали у разговору. А онда су сви постали мали ствараоци. Свој свет из маште претворили су у своју прву сликовницу.

На крају, за свој труд, сви су добили веселе шешириће са којима су поносно парадирали школом. 

Народна библиотека је свим првачићима поклонила чланске карте и постала богатија за нове, мале чланове.

Библиотекарка Ратка Митровић је написала и кратку причу.

 

Златокоса

 

Из исте су школе. Дошао је са њима на радионицу, али није из њиховог одељења. Његова учионица је одмах до њихове.
… На крају – ликовни кутак. И задатак! Свако ће направити сликовницу.Идем од стола до стола, делим материјал за рад – испресавијане траке од квалитетног танког картона. Пружам траку и њему. Одбија. Прави покрет телом као да ће да устане и да напусти просторију. Препознајем ту врсту отпора! Страх од неуспеха! Боји се да није кадар за задатак. Охрабрујем га, спуштам траку. Стиже и учитељица. Са њом, још једно охрабрење. И топлина. Нас две се повлачимо.
Кришом их посматрам. До њега седи девојчица плаве косе. Видим, додаје му фломастер, прстом прелази по његовој картонској траци, прича му… На његовом картончићу рађа се сунце. На лицу, осмех. Златокоса му додаје други фломастер, опет му нешто прича… ниче и једна кућица и… 
Насмејан дотрчава до мене, да ми покаже! Отворено показујем одушевљење! Учитељица и ја размењујемо тајанствене осмехе! Златокоса и дечак размењују победничке!

IMG 3771DSCN4375 DSCN4397

DSCN4549DSCN4482 DSCN4497

DSCN4363DSCN4355 DSCN4568 DSCN4565

 

„ОБРАЗОВАЊЕ ЗА ПРАВА ДЕТЕТА“ – ОБУКА ЗА УЧЕНИКЕ

Већ трећу годину заредом, у оквиру пројекта „Образовање за права детета“, у нашој школи реализује се обука за ученике шестог и седмог разреда.

Током дводневне обуке, која је започела уводном радионицом Упознавање, ученици су имали прилику да се упознају са појмом људских права и права детета, Конвенцијом о правима детета, партиципацијом, предрасудама и стереотипима, дискриминацијом, појмом и врстама насиља, злостављањем и занемаривањем, обавезама и одговорностима ученика у образовно-васпитном процесу. Такође, ученике смо упознали и са Индексом, проценом индикатора у којој ће и они учествовати.

opd27032016

opd127032016

 

Оно по чему се ова обука разликује од претходних јесте учешће ученика у њеној реализацији. Наиме, Ксенија Радојевић и Ангелина Гаговић, ученице VII1 које су прошле године едуковане о правима детета и током децембра 2015. боравиле у Швајцарској, припремиле су и одржале радионицу о дискриминацији. Вршњачко учење је још једном показало своје вредности – већу мотивацију за учење, добре односе међу вршњацима, повећање одговорности, развој социјалне компетенције, бољу сарадњу, спремност да помажу једни другима, емпатију, узајамно поштовање...

Обуку је похађало 28 ученика који су показали велико интересовање и завидно знање из наведених области, а реализовале су је Данијела Илић Мићовић и Марина Лазић, 26. и 27. марта 2016. године.

Више фотографија са обуке можете погледати на нашем сајту decijaprava.weebly.com.

Марина Лазић

 

P3270798

IMG 20160327 114907

 

„ИНКЛУЗИВНА УЧИОНИЦА“, ФОРУМ ТЕАТАР ПРЕДСТАВА

У оквиру пројекта „Мрежа пријатеља инклузивног образовања“, Ужички центар за права детета организовао је у нашој школи извођење представе „Инклузивна учионица“, 16. марта 2016. године. Представа је изведена као форум театар, драмски облик који пружа могућност интеракције са публиком. Ученици су имали прилику да се укључе у представу и да мењају њен ток, како би проблем био решен на најбољи могући начин. Циљ креатора представе и глумаца, средњошколца из Ужичког центра за права детета, био је да ученицима скрену пажњу на потребе и проблеме са којима се суочавају деца којима је потребна додатна подршка, да их подстакну да о овом проблему размишљају и сагледају своју улогу у његовом решавању, као и да се запитају које су њихове могућности, колика је њихова одговорност и шта они сами могу да учине на унапређењу положаја деце којима је додатна подршка неопходна.  Сама форма представе и могућност да се укључе у њу, мењајући њем ток у складу са својим виђењем постављеног проблема, био је посебан изазов за наше ученике. Такође, од великог је значаја и то што су сцену делили са децом која су мало старија од њих, скоро њихови вршњаци, па се вршњачка едукација, без генерацијских препрека, још једном показала као најбољи начин да  ученике подстакнемо на размишљање о потребама других и о начинима решавања њихових проблема.

                                                                                            Данијела Илић Мићовић

20160316 130651

20160316 131619 20160316 132034

20160316 131540

20160316 130609 20160316 133029