МЕЂУНАРОДНИ ДАН ТОЛЕРАНЦИЈЕ - ТЕМАТСКИ ЈАВНИ ЧАС

2017tolerancija9

У оквиру пројекта Образовање за права детета, као и тематског повезивања садржаја из различитих наставних предмета, у нашој школи обележен је 16. новембар - Међународни дан толеранције. 

Толеранција је постала веома важан и неопходан услов  успешног и здравoг развоја, не само појединца, него и друштва у целини. С обзиром да су у нашем друштву, још увек, у великој мери присутни нетолеранција, дискриминација и предрасуде према свему што је различито, желели смо да укажемо да је  знање  основно оруђе у борби против предрасуда и тежњи ка толерантнијем друштву, као и нашем личном развоју.

Међународни дан толеранције обележили смо ове године упознавањем различитих култура, веровања, обичаја, уметности и историје народа који живе у Грчкој, Италији и Шпанији. Интегративни тип радионице обухватио је следеће наставне предмете: географију, историју, италијански језик, ликовну културу, музичку културу, физичко васпитање и верску наставу.

На додатној настави географије ученици су добили задатак да припреме излагање о основним географским (природним, друштвеним и привредним) одликама држава: Грчке, Италије, Шпаније. Радећи у пару, припремили су презентације  држава, које су пратиле њихово излагање.

Чланови историјске секције добили су задатак  да истраже живот једне личности која је карактеристична за одређену државу и да у писаној форми, у првом лицу, представе њен, односно, свој животна пример, Александра Великог (Грчка), цара Константина Великог (Италија), краљицу Изабелу (Шпанија). Један ученик је био у улози новинара који је путовао кроз векове; интервјуисао их је, посебно се интересујући за њихов однос према побеђенима, противницима, слабијима, потчињенима, другачијој вери, нацији. Из одговора поменутих владара сазнали смо да ли су те личности, које су живеле у различитим епохама и на различитим просторима, могле и умеле да прихвате различитост, тј. да ли су биле толерантне.

 

Од чланова ликовне секције, као и додатне наставе ликовне културе, сазнали смо која су имена из света сликарства постала синоним за наведене државе, које скулптуре и грађевине чине благо светске културне баштине и налазе се под заштитом Унеска. Чули смо занимљиву причу о Далију, Модиљанију, Гаудију, делима и уметницима Античке Грчке. Излагања ученика пратио је брижљив избор репродукција које су се смењивале на видео-биму. Сазнали смо и зашто Пикасова "Герника" спада у најпознатије слике са антиратном тематиком и под којим условом је могла бити враћена у Шпанију.

На италијанском језику чули смо биографије  знаменитих личности, као што су Данте Алигијери, Леонардо да Винчи, Микеланђело Буонароти, Рафаело Санти и Донатело, и кроз занимљиву презентацију упознали смо се са њиховим најзначајнијим делима. Текст је потом преведен на српски језик.

О религији поменутих држава говорили су ученици који похађају верску наставу. Чули смо и по један стих молитве "Оче наш" на грчком, италијанском и шпанском језику.

Чланови хора и културно-уметничког друштва, уз помоћ наставнице физичког васпитања, спремили су кореографију за сиртаки и фламенко, а за мелодију "Тоrna a Sorrento" наставница музичке културе написала је нотни текст у одговарајућем тоналитету и заједно са једном ученицом инструментално извела мелодију на виолини и хармоници.

На овом тематском јавном часу научили смо да упознавањем других култура упознајемо друге људе, другачије навике, обичаје, веровања. Кроз музику, игру и костиме представњена је мултикултуралност и толеранција, упознавање и прихватање различитих култура и националних карактеристика земаља Европе. Научили смо да је толеранција врлина која мир може учинити могућим, која доприноси мењању културе рата у културу мира. Схватили смо да толеранција представља нашу форму изражавања и начин да будемо људи. 

 

И на крају, учећи о различитом, преиспитујемо и своје вредности, приоритете и уверења.                

 

Оливера Шуљагић