Светски дан вода - 22.03.2016.година

,,Буди у моди, брини о води“


20160328 170642-1

У оквиру тематског повезивања садржаја из различитих наставних предмета у ОШ ,,Нада Матић“ обележен је Светски дан вода. Интегративним приступом теми, са аспекта различитих наставних предмета, из различитих углова, показали смо како може да се обради тема везана за значај очувања и заштите водних ресурса. За ову радионицу одабрали смо четрнаест наставних предмета. Учесници радионице били су ученици од петог до осмог разрада предметне наставе, ученици другог разреда разредне наставе, као и ученици којима је потребна додатна образовна подршка.

Мото наше тематске радионице био је ,,Буди у моди, брини о води!“

  20160328 17112820160328 170720

Реализацијом ове тематске радионице желели смо да код ученика развијамо правилан однос према природи, пробудимо  свест о драгоцености воде  и  задатку сваког од нас да је рационално користи и чува, да подстакнемо ученике да активно размишљају о заштити животне средине, штедњи енергије, својој будућности и образовању.

Овим типом радионица, ученици уче да сагледавају појаве у  целовитости, посматрају проблеме из различитих углова, јачају сарадничке односе у групи, као и између група, развијају комуникативне способности, као и вештину излагања истраживачких радова, развијају толеранцију према различитостима. На овај начин, подстичемо ученике да користе различите извора знања као припрему за целоживотно учење.

 
20160408 094548 20160325 201845

 

 

Биологија - наставнице  Биљана Јововић и Мирјана Николић Матовић

Радионица је почела занимљивом презентацијом о значају воде за жива бића, утицају климатских промена на глобално отопљавање и подизање нивоа мора, последицама отапања ледника и снега на половима и планинама.

Сазнали смо и нешто више о нежним и осетљивим организмима, алгама, њихoвој подели, значају за природу, као и за човека. Ученици су нам објаснили и шта се дешава када услед последица глобалног отопљења и загађења воде дође до  пренамножавања алги, тзв. ,,цветања воде“. Подсетили су нас на недавни случај цветања језера Врутци, одакле су се пијаћом водом снабдевали Ужичани који су били принуђени да користе алтернативне изворе водоснабдевања - цистерне.

20160325 194205

20160325 194849

 

Други разред -  учитељица Марина Лазић

Наши најмлађи  учесници радионице представили су  значај воде за живот људи, као и допринос појединца у рационалном коришћењу воде у домаћинству, кроз кратак драмски текст ,,Вода је наше благо“.

20160325 195327

 

 

 

 

 

Ученици којима је потребна додатна образовна подршка - наставница   Нада Марић, дефектолог

Како људски фактор може бити нехуман према реци и  шта су све принуђена да раде деца из појединих крајева света да би зарадила за храну, објаснили су ученици којима је потребна додатна образовна подршка,  кроз кратку презентацију и рецитовање песама о води.

20160325 200113

 

 

 

 

 

Историја - наставнице Ана Веснић, Светлана Чегањац и Јелена Кузмић

Од праисторијског доба до данас, човек је користио воду за своје различите потребе. О утицају воде на живот праисторијског човека (Лепенски вир, Винча, Дунав, сојенице), настанку првих цивилизација у долинама великих река, изградњи иригационих система, аквадукту, излагали су ученици са историјског аспекта. Развојем људског друштва, кроз различите епохе, употреба воде је стицала нове димензије. Тако је у XVIII веку пронађена парна машина која је омогућила покретање пумпи, локомотива, пароброда и трактора. Такође, у новом веку су познате борбе држава око  контроле  над важним воденим токовима и, самим тим, стицање позиције најмоћнијих држава  света. О примеру Велике Британије која је током новог века била највећа поморска сила света и која је очувала свој положај, победивши Наполеонову војску на мору и онемогућила  уздизање Русије, спречавајући њен излазак на топла мора, говорили су ученици који су представљали Историју.

20160328 171228

20160325 200653 20160325 201251

 

 Техничко и информатичко образовање - наставнице Марина Богићевић и Данијела Ватазевић, дефектолог

Значај енергије, њене различите видове и трансформације, као и примену хидроенергије у свакодневном животу показали су нам ученици кроз моделе воденог кола, воденице, турбине, водена саобрађајна срдства која су израдили на часовима техничког и информатичког образовања. Овој групи придружили су се и ученици којима је потребна додатна подршка. Они су представили своје моделе водених саобраћајних средстава.

  20160325 201632 20160325 203605

 

Физика – наставник Винко Јеремијић

Данас се хидроенергија користи за производњу струје, без које се не може замислити живот савременог човека. Прва централа наизменичне струје на Балкану, урађена по Теслиним принципима, саграђена је управо у нашем граду, на реци Ђетињи. Захваљујући чувеном професору Велике школе у Београду Ђорђу Станојевићу, хидроцентрала је свечано почела са радом 2. августа 1900. године и лично ју је отворио краљ Александар Обреновић. Више о раду хидроцентрала, њиховој подели, предностима и недостацима говорили су нам наши “физичари”.

 

 20160328 17103520160325 201929-1

 

 

 

Географија – наставница Марина Марјановић

Шта се дешава у деловима света где се налазе пустиње и које су највеће пустиње на свету? На који начин су камиле прилагођене животу у пустињи и шта су то оазе, представили су нам ученици географске секције.

20160325 202411-1

 

 

 

 

 

 

Енглески језик - наставница Марина Деспотовић

Да се бедуини (пустињски номади) могу сладити сочним јагодама произведеним у пустињи, омогућио је систем наводњавања “Кап по кап” који је настао у Израелу. Захваљујући том систему, искоришћена је морска вода за наводњавање и стварање плодних површина, на којима се узгајају разне биљне културе, чак и памук. О томе су нам говорили ученици, најпре на енглеском језику, а потом је уследио превод на српски. Да би нам што боље пренели дух Израела, отпевали су и две јеврејске народне песме на хебрејском језику Hava Nagila и  Hevenu Shalom Aleichem. Уприличена је и мала изложба ликовних радова, фотографија и предмета, симбола Израела, меноре и Талмуда. Један ученик је на шпанском језику укратко објаснио систем наводњавања који се примењује у Шпанији.

20160328 171112

20160325 202653

 

Техничко и информатичко образовање - наставник Милета Цветиновић

Намену и битне карактеристике савремених средстава у пољопривредној производњи објаснили су нам ученици који су представљали Техничко и информатичко образовање. Показали су нам и моделе пољопривредних машина које су израдили у  настави.

 
20160325 201700

 

 

 

 

Хемија - наставница  Данка Тасић

Зашто можемо да се лепо насапуњамо и окупамо под тушем, али не и у морској води, објаснили су нам наши ,,хемичари“  кроз краћи драмски текст, илустрацију и оглед.

 hemija

 

 

 

 

Италијански језик - наставница Милица Мариновић

 

,,Има један славни град  који стоји насред мора.

Море је на његовим широким и уским улицама,  и у време осеке,

и у време плиме,

а морске траве хватају се за зидове његових мраморних палата“.

Овако је певао енглески песник Samuel Rogers, давне 1882. год. о Венецији. О граду на води, јединствене лепоте и значаја за светску културну баштину и проблемима који су задесили овај ,,град узвишености“, говорили су ученици на италијанском језику. Данас се Венеција бори за опстанак и потребан јој је спас од туристичке индустрије, загађености, а највише од опасних плимских таласа који су последица раста нивоа мора у читавом свету и изазивају велике поплаве. Ученици су представили све начине на које се Венеција бори против таласа који, попут звона које опомиње, ударају у њена здања. Уследио је превод текста презентације на српски језик, а потом и рецитовање песме Filastrocca sul risparmio dell’ Acqua (Jolanda Restano) која говори о свакодневним животним навикама које доводе до уштеде воде у домаћинству.

20160325 204113

 

 

 

 

 

Српски језик - наставница Биљана Радељи

Приказујући одломке посвећене великој реци Дунаву, највећим морским дубинама, познатим морима и океанима, ученици су кроз плаву и зелену боју папира у облику капи, реке, мора, његове дубине и обале, дочарали значај и неопходност воде, као и њену суровост и непобедивост. Одабрани су одломци из књижевних дела: “20000 миља под морем“ Жила Верна, романа ,,Робинсон Крусо“ Данијела Дефоа, поеме ,,Ђачки растанак“ Бранка Радичевића и Андрићевих записа “Мостови”, као и песме које су сами ученици писали о води.

20160325 204742

        

Ликовна култура -  наставница Оливера Шуљагић

Добар цртеж или слика могу на најбржи и најефикаснији начин, визуелно, у трену, саопштити и приближити свести масу података описаних текстом. Такав ликовни облик рада назива се илустрација.

Задатак ученика је био да илуструју на које све начине човек може рационално  користити  воду у домаћинству. Након завршетка  радова, ученици су презентовали о којим људским поступцима  је реч и истакли су неку занимљивост  везану за тај поступак. Радове  су радили  у паровима, а избор ликовне технике је био слободан. Од радова насталих на радионици сачињена је изложба, а радови су садржали следеће поруке:

          - Поправите славину, туш, водокотлић да вода не капље и не цури!

          - Бирајте туширање, а не купање у кади!

         - Машине за прање судова и веша укључујте само кад су пуне и при том бирајте економичне програме! Тако штедите и воду и струју!

          - Затворите славине приликом прања зуба и бријања!

          - Перите аутомобиле у перионицама или водом из кофе, а потом само исперите сапуницу водом из црева!

          - Сакупљајте кишницу!

          - Рационалним коришћењем, не само да ћете уштедети воду и задовољити своје потребе, већ ћете омогућити да и други имају довољно. Уједно, и ваши рачуни биће мањи, па ћете уштедети доста новца.

20160325 194617

20160328 171057

20160325 205205

 

 

 

 

 

Математика -  наставница Радмила Бошњаковић

Како да израчунамо колико свако домаћинство потроши воде на дневном, седмичном или месечном нивоу, колико потроши воде по члану породице, који кућни уређај је највећи потрошач воде и колико новца издвајамо за те потребе, објаснили су нам ,,математичари“ кроз креирање задатака, графикона и табела.

 20160325 205434

 

 

 

 

 

Физичка култура - наставница Оливера Арсић

О утицају воде и физичке активности  на наше здравље, као и  правилном уношењу течности у наш организам док вежбамо, говорили су нам ученици који су представљали предмет Физичка култура.

Верска настава - наставница Силвија Аћимовић

Ученици су нам објаснили шта вода представља у религији,  како се и зашто користи у Светим тајнама. Са аспекта верске наставе, објашњена је народна пословица ,,Вода све пере, сем црна образа“.

20160325 210028

 

 

 

 

 

Музичка култура -  наставница Мирјана Савић

Тематска радионица имала је музичку подлогу све време трајања. Слушали смо композиције: ,,Влтава“, Беджих Сметана, ,,Лабудово језеро“, Петар Иљич Чајковски и ,,Музика на води“, Георг Фридрих Хендл.

Фасцинантно  и очаравујуће је било извођење кратких мелодија од стране ученика и наставнице на инструменту сачињеном од неколико стаклених чаша. У стаклене чаше, истог облика и величине, напуњена је вода до различитих нивоа. Ударањем металног штапића о зид чаше, произведен је тон различите висине и тако је вода послужила и као инструмент за свирање!

Након тога, чули смо извођење познатог одломка из опере ,,Кармен“ Жоржа Бизеа чији је извођач Амароси, а мелодија се изводи на боцама испуњеним водом.

Занимљива кореографија ученика на музику из цртаног филма ,,Мала  сирена“ означила је крај ове занимљиве и едукативне тематске радионице.

20160325 211605  20160325 210903-1

 

Велика потрошња воде није знак посебне уредности него лакомисленог односа према том добру. Не значи да смо сиромашни ако штедимо воду и не расипамо је. Богати смо ако поседујемо свест да је вода наше заједничко наследство и драгоценост. Будући да мале ствари покрећу свет, свако од нас може дати свој допринос  очувању воде. Морамо да је штитимо и штедимо, сваки дан, на сваком месту и у свакој прилици. Овом заједничком радионицом дали смо свој мали допринос за сјајнију будућност.

Оливера Шуљагић