Ужички основци у Швајцарској

У оквиру Програма размене који су реализовали Ужички центар за права детета и њихови локални партнери из Србије и Pestalozzi Children Foundation из Швајцарске, која је и домаћин у Трогену, ужички основци су боравили у Швајцарској од 8. до 22. јула 2015. године. Поред ученика из ОШ „Нада Матић“ и Прве основне школе краља Петра II из Ужица, у овом термину Швајцарску су посетили и ученици из Краљева, Врања и Струмице.

Trogen Троген

Бројне су и разноврсне активности намењене ученицима за време њиховог боравка у Трогену. Након представљања и обиласка села, деца су била у прилици да учествују у едукативним радионицама: индивидуални циљеви и очекивања, сакупљање трофеја у Трогену, идентитет, антидискриминација са фокусом на актуелне проблеме у вези са дискриминацијом у Србији, изазов у Сент Галену, тимском грађењу у шуми, изради акционих планова за акције које ће реализовати у септембру ове године, снимању радио-емисије, као и у размени са вршњацима из Краљева, Врања и Струмице и презентацији држава (Србије и Македоније). У вечерњим сатима, поред отворених терена за спортске игре, деци су на располагању биле фискултурна сала и омладински клуб.

Prezentacija drzava Презентација држава

 

timski rad 1timski rad 2     Тимски рад у шуми („рецепт за интеркултуралност“)

Велико интересовање ужичких основаца привукле су екскурзије које су биле планиране у дане викенда:

– 11.7.2015 – обилазак Цириха и посета Националном музеју;

 Cirih 1 Cirih 2

Цирих

Spomenik u Pestalociju Nacionalni muzej

Споменик Песталоцију                       Национални музеј    

–12.7.2015 – након шетње Апенцелом, који је познат као град сувенира, уживали су у погледу са Сантоса, највишег врха у Швајцарској;

Apencel Uzicani na 2502 m

                       Апенцел                    На 2502 m (Сантос)

– 18.7.2015 – посета Музеју глечера и Лавиринту огледала у Луцерну;

Muzej glecera Lavirint ogledala

                    Музеј глечера              Лавиринт огледала

– 19.7.2015 – обилазак Центра науке „Технорама“ у Винтертуру и вожња бродићем реком Рајном са несвакидашњим погледом на њене водопаде.

Tehnorama Rajnini vodopadi

       Технорама                   Рајнини водопади        

Финално вече је започело композицијом коју су деца извела уз пратњу клавира, а наставило се презентацијом фотографија са радионица, поделом сертификата и мајица, које су потом сви учесници потписивали и осликавали. Ово предивно вече завршено је заједничким дружењем младих из Србије и Македоније уз песму и игру, које је недвосмислено показало да међу њима већ влада другарство.

II deo 1 II deo 2

Марина Лазић

НИШТА НЕ УСПЕВА КАО УСПЕХ

Иза нас је једна успешна наставна и школска година у којој су ученици наше школе остварили одличне резултате на свим нивоима школских такмичења. Упркос препрекама и општој друштвеној клими у којој се често не препознају вредност и важност образовања, скоро романтичарски звучи податак да је на овогодишњим такмичењима учествовало 350 ученика који су освојили једно од прва три места 148 пута на општинском нивоу, 36 пута на окружном нивоу, а чак 13 ученика је учествовало на републичким такмичењима. У овој подстицајној клими рада, резултата и успеха издвојила се Маја Оташевић, ученица осмог разреда, другим местом на Републичком такмичењу из српског језика и Петар Дамјановић, ученик шестог разреда, са највећим бројем освојених места, из чак пет наставних предмета.           

     Са њима смо разговарали о постигнутим успесима, школи, жељама...

Твој овогодишњи изузетан успех на Републичком такмичењу из српског језика није дошао случајно. Можеш ли да се сетиш и да набројиш све своје резултате на такмичењима из српског језика?

Маја: Занимљиво, од петог разреда сам увек освајала друго место на општинским и окружним такмичењима из српског језика. Изузетак је пето место на Републичком такмичењу у седмом разреду.

Лако је уочљив континуитет твојих резултата. Шта те је мотивисало да из године у годину будеш све успешнија?

Маја: Мотивисала ме је жеља да остварујем све боље резултате и докажем себи да је све могуће.

Ова година је била круна твог рада и стасавања у основној школи. Ти си носилац дипломе Вук Караџић, дипломе Ђак генерације и дипломе за освојено друго место на Републичком такмичењу из српског језика. Како се осећаш и о чему размишљаш кад их погледаш једну крај друге?

Маја: Поносна сам на себе, али на свој успех сада не гледам као на нешто недостижно и велико како сам га посматрала док га нисам остварила.

Док водимо овај разговор, ближи се почетак уписа у средње школе. Какви су твоји даљи планови и очекивања?

Маја: Већ сам одлучила да упишем друштвено-језички смер Ужичке гимназије. Надам се да ћу опет имати јаку мотивацију за успех, као што сам је имала у основној школи.

Ех, одрастање... Сад и ти можеш да говориш о основној школи у прошлом времену. „Кад сам била у основној школи...“ Како се ова приповедачка реченица наставља у твом сећању?

Маја: Када сам била у основној школи стрепела сам од новог и непознатог. Прво велико искушење било је одвајање од учитељице. Али ново и непознато није увек страшно. Напротив, врло брзо сам се навикла на новонастале околности. Градиво је било много захтевније, настава озбиљнија, али захваљујући радним навикама које сам стекла код учитељице, основну школу сам завршила онако како сам је и започела, као весело и насмејано дете.

Maja slika

   Петар Дамјановић је ове године освојио осам диплома на такмичењима из пет предмета.

Можеш ли, Петре, да набројиш сва освојена места и дипломе на овогодишњим такмичењима?

Петар:  Ове године сам се такмичио из неколико предмета. Освојио сам 1. место на Општинском такмичењу из математике са максималним бројем бодова и 3. место на Окружном; 2. место на Општинском такмичењу из физике, 1. место на Окружном и пласман на Републичко такмичење; 1. место на Општинском такмичењу из српског језика; 1. место на Општинском такмичењу из биологије и 2. место на Окружном; 2. место на Општинском такмичњу из историје.

То звучи импресивно и често неспојиво за оне који учење посматрају као излован систем различитих знања. Како ти проналазиш везу између различитих предмета (физика – историја; биологија – српски...) из којих се такмичиш?

Петар:  Знам да то делује неспојиво, али мене сваки од тих предмета  појединачно интересује.

Шта за тебе представљају ови успеси и шта је твоја мотивација?

Петар:  Успеси ми, вероватно као и сваком, много значе и представљају једну врсту признања за мој рад. Поред тога, имам такмичарски дух и жељу да стичем нова знања.

Које од ових различитих интересовања има посебну важност за тебе и члиме би волео да се бавиш у будућности?

Петар:  Све ове области су ми интересантне, али математика је нешто што ми је најближе. Њоме сам почео најраније да се бавим, још од трећег разреда. Тренутно не знам чиме ћу се бавити у будућности, али ће то свакако бити нешто у вези са природним наукама, математиком и физиком.

Да ли је школа и начин на који се у њој ради довољно инспиративна за тебе и твој даљи напредак?

Петар:  Да. Начин рада наставника мотивисао ме је да из појединих области проширим своја знања, што се поклопило са мојим радом и интересовањима. Надам се да ће тако бити и убудуће.

Petar

    Разговор са ученицима водила Снежана Цветковић, професорка српског језика.

   У нашој школи српски језик и књижевност као предмет процентуално је најзаступљенији у резултатима ученика који, из године у годину,  постижу високе пласмане на свим нивоима такмичења.

   На овогодишњим такмичењима из српског језика ученици професорке Снежане Цветковић освојили су 5 првих и 3 друга места на Општинском такмичењу, прво и друго место на Окружном и друго и пето место на Републичком такмичењу. Разговор са њом водила је колегиница Данијела Илић Мићовић.

Ова година је била једна у низу успешних година и запажених резултата твојих ученика. Како мотивишеш ђаке за учешће на таккмичењима?

Снежана:  Ја мислим да је претенциозно давати педагошко-методичке рецепте. Поготово је то неумесно у земљи коју потресају афере у вези са куповином диплома и лажним докторатима чији су власници носиоци јавних функција. Просто се ради о развојној фази ученика који у том узрасту од 12 до 15 година почињу да формирају сопствену слику о себи, за шта им је потребна афирмација изван познатог оквира. Кад то препознам, моје је да им понудим додатну сарадњу, при чему се открије и лепота партнерства, тимског рада, истраживачког самосталног рада, а онда све иде својим током. Ти тренуци заједничког рада су, заправо, најбоља мотивација и потиснута и заборављена сврха образовања.  Резултати некада дођу, некада не, али циљ је већ постигнут.

Шта је твој мотив за рад са даровитом децом?

Снежана: Ја немам ниједан лични мотив за додатни рад са ученицима. Имам само велику одговорност пред собом и пред својим ђацима да ја не будем неко ко  ће у старту обезвредити и омаловажити  њихов рад и жељу за успехом. То ће  урадити сам образовани систем, врло директно, већ на самим такмичењима. Организатори такмичења, Министарство просвете и стручна друштва, превиђају основну сврху – да су то смотре знања младих, паметних људи пуних ентузијазма, а не пуко испуњавање норме и форме. Наиме, такмичења се често организују у местима која немају капацитете да приме све учеснике и до којих се стиже после четири сата вожње по оштећеним локалним путевима на сам да дан такмичења. Ученици изнурени путовањем и исцрпљени мучнином током путовања, без имало предаха, улазе у процес израде задатака, тако да је сваки њихов резултат изузетан успех. Најдрастичнији пример је овогодишње Републичко такмичење из информатике и рачунарства за ученике основних школа, у Сомбору. Учесници су били смештени у напуштену касарну која се не користи већ више од једне деценије. У потпуно хигијенски запуштену и неусловну зграду, са спаваоницама за преко 30 људи, гвозденим креветима на спрат, старом и некоришћеном војничком ћебади, заједничким тоалетом, смештени су најбољи млади информатичари у Србији и њихови наставници. За то не треба баш никаква мотивација!

Вршњачка едукација о дечијим правима

P6100676   Једна од акција коју су планирали ученици након завршене обуке у оквиру пројекта „Образовање за прва детета“, названа „Причамо из искуства“, обухвата вршњачку едукацију о правима детета. Ђурђа Илић, Кристина Перишић, Исидора Максимовић, Катарина Родић и Сања Ђајић, ученице VII разреда наше школе, 10. јуна 2015. године реализовале су две едукативне радионице за ученике III разреда. Знање  о правима детета које су стекле током обуке, на занимљив и креативан начин, прилагођен узрасту, пренеле су млађим ученицима. Ово дружење започето је разговором о томе шта су дечија права, а настављено радионицом на тему Људске потребе и жеље, након чега су ученице VII разреда разговарале са својим млађим другарима о томе шта је насиље, како га препознати и које врсте насиља постоје. На крају овог лепог дружења, сва одељења III разреда добила су на поклон  разнобојне хамере и по  једну таблу за своје учионице.

      Без генерацијских препрека, што је омогућило лакше преношење информација, отворенији разговор, уз више поверења, ова вршњачка едукација  показала се веома успешном и биће настављена током следеће школске године, када ће и други ученици, полазници обуке и чланови Ученичког парламента, своја знања и искуства преносити млађим ученицима.

       Радионице су реализоване у сарадњи и уз велику помоћ наших учитељица: Наде Костић, Илинке Милановић, Љиљане Оташевић и Олге Прохоров Стојменов.

P6100678

P6100682

P6100683

 
P6100684

P6100688

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Обележен 5. јун, Светски дан заштите животне средине

20150610 114636-1

 

 Светски дан заштите животне средине, дан који се обележава у целом свету, са циљем да се скрене пажња јавности на еколошке проблеме и потребу очувања животне средине, обележен је и у нашој школи, манифестацијом одржаном у школском холу, кроз тематско повезивање садржаја различитих наставних предмета:

  

Чувари природе – након информисања о значају обележавања овог датума, ученици су читали занимљивости о значају рециклаже, приказали предмете направљене од рециклираних материјала и извели су представу по мотивима из књиге „Добро дрво“ Шела Силверстејна;

Еколошка секција – надовезујући се на претходна излагања о појму и значају рециклаже, као и о томе шта се све може рециклирати, чланови ове секције су поступно приказали процес рециклаже папира (прикупљен и уситњен папир измиксали су у блендеру, добијену житку масу ставили су у пресу за рециклажу која је стањила масу и истиснула сувишну воду, након чега се добијени папир осушио) и истакли за шта се он може користити (бојити, цртати, обликовати, користити за слагалице, исписивати поруке...);

Српски језик– ученици петог разреда су у енциклопедијама и часописима за децу (Политикин Забавник, Мали Забавник, Национална географија) проналазили чланке и текстове који се односе на мора и океане, загађеност река и атмосфере, климатске промене, необичне животињске врсте; заједнички израђену пано-презентацију представили су другим ученицима;

Практичан рад одељења ученика са сметњама у развоју – током школске године ученици су од отпадног материјала правили предмете различите употребне вредности, које су презентовали на одржаној манифестацији – како искористити пластичне флаше, стаклене флаше и тегле, дискове; рецитовали су песму „Ала је леп овај свет“ Јована Јовановића Змаја, користећи своје ликовне радове као подсетник;

Енглески језик – у оквиру радионице, колажног типа, ученици су изнели резултате истраживања о штетности киселих киша, читали су своје песме и саставе о важности природе и здраве животне средине; уприличена је и мала изложба ликовних и техничких радова са порукама исписаним на енглеском језику; такође, ученици су израдили и recycling sign (знак за рециклажу) и говорили су на српском и енглеском језику о настанку овог симбола; четвртаци су извели приказ песме „Green boy” и припремили пригодне маске;

Ликовна култура – након анализе радовакоји су изложени на паноима, ученици су радили плакателиковном техником по сопственом избору, у групи или у пару, на тему заштите животне средине, пошто поруке на плакатима позитивно утичу на подизање еколошке свести;

Техничко и информатичко образовање –на паноима су представљена органска ђубрива, као основни услов за производњу органске хране; ученици су изнели своја сазнања о органској и интегралној производњи хране и одрживом развоју у пољопривреди;

Грађанско васпитање – у оквиру радионице „Добро дрво“, ученици трећег разреда правили су захвалнице биљкама; украшене и исписане порукама захвалности природи, изложене су у холу школе;

Математика – ученици петог разреда осмислили су и саставили математичке задатке у вези са заштитом животне средине, које су презентовали другим ученицима;

Хемија –презентацијао загађивању животне средине (ваздуха, воде, земљишта; загађивање нуклеарним отпадом и радиоактивним супстанцама) и значају њеног очувања;

Литерарна секција – анализирана је песма Десанке Максимовић „Не убијајте реке“, која је казивана на заједничкој радионици;

Италијански језик – члан секције италијанског језика израдио је видео-презентацију на тему Еколошки покрет Фиренце и прочитао писмо чланова ове оганизације, у коме су описане њихове активности на заштити животне средине; прочитане су еколошке занимљивости на италијанском језику;

Музичка култура – извођењем песама „Еј, драги, драги“, „Где је онај цветак жути“ и „Љубав је наша планета“, ученици су послали поруку да једну планету имамо и да је морамо чувати за будуће генерације;

Енглески језик – под паролом „Begreen, helpyourplanet”, одевени у зелене мајице, ученици су читали и говорили о томе како заштитити и сачувати планету; рецитованa је песма „Let's recycle“ и изложени су панои са порукама на енглеском језику о потреби очувања животне средине; након текста о угроженим животињским врстама „Save the world's tiger“, ученици су, уз музичку пратњу својих другара, отпевали песму „Songofthetigres”, након чега је приказан спот и песма Мајкла Џексона “Earthsong”, у којој се описује страдање људи и уништавање природе. Потресне слике угрожене природе вратиле су нас у реалност и јасно показале пут којим морамо ићи – чувати природу јер ћемо само на тај начин сачувати и нас саме.      

20150605 184551

20150605 185127

20150605 193522

20150605 19485520150605 195646

20150605 195814

 

 

 

Опширније: Обележен 5. јун, Светски дан заштите животне средине

Дипломе и награде за наше најбоље ученике

       На свечаном пријему, 8. јуна 2015. године, награђени су носиоци дипломе „Вук Караџић“ и учесници на овогодишњим републичким такмичењима. Директор школе Младенко Анђелић, у присуству многих родитеља и наставника, уручио је ВУКОВЕ дипломе и награде нашим најбољим ученицима:

Мини Граовић и Маријани Зарић VIII1, Сари Симић, Маји Оташевић, Селени Зечевић, Бранки Лазић, Страхињи Шуљагићу и Милици Димитријевић VIII2, Дајани Мишевић VIII3 и Христини Цвркотић VIII4.

     Најбоља међу најбољима, за ђака генерације школске 2014/2015. године  проглашена је Маја Оташевић VIII2.

     Награде су додељене и нашим ученицима који су веома успешно учествовали на републичким такмичењима из многих наставних предмета: Маји Оташевић VIII2 за освојено 2. и Бранки Лазић VIII2  за освојено 5. место на Републичком такмичењу из српског језика, Дајани Мишевић VIII3 и Јелени Стељић VIII3, учесницама Републичког такмичења из историје, Марку Ристановићу, ученику ИО Гостиница, за учешће на Републичком такмичењу из техничког и информатичког образовања, Милици Димитријевић VIII2 која је учествовала на Републичком такмичењу из италијанског језика, као и Петру Дамјановићу VI1 који нас је представљао на Републичком такмичењу из физике. Награђени су и ученици који су учествовали на Републичком такмичењу у тенису: Вукашин Пејчић VI2 и Павле Благојевић V3, као и на Републичком такмичењу у пливању: Ангелина Гаговић VI1, Александра Анђелић V3, Ђорђе Зарић и Стефан Зечевић VII2.

     Честитамо свим награђеним ученицима и поносни смо на њих!

image-f31bc0805cadfd4b4471cb1f466a19ee0c193e5493dcea036d1f4e78392389f9-V

 Одељење VIII2 и одељењски старешина Ана Делић, одељење које је ове године дало чак шест вуковаца и ђака генерације.